Jag var försenad till en ”After Work” med en kund. Jag bestämde mig för att pröva att använda vårt senaste projekt för att lösa problemet. Plockade upp telefonen ur fickan, startade appen och valde ut ett glas gott rödvin, spelade in en video där jag bad om ursäkt för att jag skulle bli sen och föreslog att min kontakt skulle gå till baren och hämta ut ett glas vin som jag redan betalt. Jag betalade och tryckte på sänd. Behöver jag säga att mötet gick bra?
I mars 2012 mötte jag för första gången Intreat, ett uppstartsföretag som hade en fantastisk idé att starta en tjänst för ”Social gifting”. Först byggde vi en webbaserad prototyp som vi testade i några caféer i Uppsala under sommaren 2012. Under det följande året växte visionen och blev helt och hållet mobil. Vi hanterade som mest kreditkort, WyWallet, SEQR och SMS-betalningar, Vi utvecklade en avancerad Facebookintegration och lösningen fungerar med Sveriges största kassasystem för restauranger. Man kunde som mest treata sina vänner i totalt 18 restauranger i 5 städer runt om i landet.
Gislen Software hade fullt ansvar för all teknisk utveckling. Serverlösningen är utvecklad i Microsoft Dot Net teknologi installerad och körd i en redundant lösning i molnet. iPhoneappen har vi skrivit själva, medan Androidappen har utvecklats i samarbete med ett partnerföretag här i Indien.
Intreat-appen fanns initialt bara för iPhone men en Android-app utvecklades något senare. Man kunde använda appen för att skicka treats till vänner och kontakter, eller till sig själv genom att betala i förväg och slippa stå i kö.
När jag först skrev detta inlägg kallade jag det – När den virtuella världen kom till baren. Det som är intressant med Intreats lösning är att den skapar en koppling mellan de virtuella sociala nätverken och verkligheten. Facebook kan användas för att hålla kontakt med vännerna men jag är såpass gammalmodig att jag tror att riktig vänskap fungerar bäst i den verkliga världen! Intreats lösning hjälper till att brygga detta gap.
Sedan detta skrevs har lösningen utvecklats till en mer generell restaurangtjänst. Lösningen ägs dessutom nu av ett annat bolag – DineFlow AB och finns på ett antal restaurangkedjor men under eget namn i varje fall.